Clickertraining.

Bij hondenvereniging ’t Klaske trainen wij middels de clickermethode. De clickertraining vindt zijn oorsprong bij het dolfinaria, het trainen van dolfijnen. Dankzij dolfijnentrainster Karen Pryor is deze manier van trainen overgewaaid op onder andere honden honden.

De clicker.

De clicker zelf is een hol voorwerp met een metalen strip die je kunt indrukken waardoor er een duidelijk klikkend geluid wordt gecreëerd. De click betekend voor de hond “dit wat je nu doet, dat is goed. Kom je beloning maar halen”. De beloning die volgt op de click zorgt ervoor dat de hond het gewenste gedrag gaat herhalen. Er wordt gesproken over “trainen middels de clickermethode”. In feite is de clicker alleen je hulpmiddel om gewenst gedrag aan te leren.

Aanleren van de clicker.

Voordat je gebruik kan maken van de clicker, moet de hond dus eerst leren dat als hij de click hoort, hij wat lekkers krijgt. Dit is heel simpel aan te leren door te clicken en daaropvolgend een beloning te geven. Dit herhaal je meerdere malen ongeacht wat de hond op dat moment doet. Hij gaat eerst de associatie leggen; click is koek. Belangrijk hierbij is wel dat de hond niet voor je gaat zitten wachten op de click en koek. Dit omdat je wilt dat je hond initiatief gaat tonen als het moeilijk wordt tijdens de trainen. Als hij leert om voor je te gaan zitten, dan zal hij altijd naar deze pose terugkeren.

Hoelang het duurt voordat de clicker is aangeleerd verschilt per hond. De een heeft hem heel snel aangeleerd, de ander doet er wat langer over. Uiteindelijk zal iedere hond als een reflex reageren op de clicker. De hond zal je dan aankijken met een blik van “Kom maar op met die koek!”. Je hond heeft nu begrepen wat de clicker inhoudt.

Gouden clickerregels.

De clicker is een fantastisch hulpmiddel om tijdens een training in te zetten. Echter zijn er wel een aantal belangrijke regels waar rekening mee moet worden gehouden bij het gebruik van de clicker om te zorgen dat het gebruik van de clicker duidelijkheid en structuur biedt aan de hond:

1. Click betekent altijd een beloning! Ook als je per ongeluk verkeerd clickt. Je hebt immers met je hond de afspraak gemaakt: click is beloning.
  2. Geef tijdens de aanleerfase nooit lekkers zonder te clicks.
  3. Eerst het gewenste gedrag, dan pas clicken, dan pas lekkers.
  4. Laat je hond niet voor je zitten bij het aanleren van de clicker. Click in verschillende houdingen, het liefste bij jou vandaan. Hiermee leert hij van jou af te werken en initiatief te nemen.
  5. Click is altijd einde oefening! De hond heeft geleerd dat de clicker betekent ‘Goed gedaan, kom je beloning maar halen’. Dat is dan ook de vaste regel: na de click mag een hond zijn gedrag afbreken en zijn beloning komen halen.
  6. Knip een oefening in kleine stukjes en ga pas met een volgende stap verder als de hond ongeveer 5 keer achter elkaar het gewenste gedrag bewust heeft laten zien.
  7. Niet clicken voor een minder goede uitvoering.
  8. Click is niet hetzelfde als ‘Braaf” of een ‘Goed zo!’ Gebruik je de clicker wel als een ‘Ga door’ – signaal, dan zorg je voor verwarring en uiteindelijk verliest de clicker zijn waarde.
  9. Je clickt voor 1 oefening per trainingssessie, dus niet voor meerdere tegelijk.
  10. Eerst trainen voor een goede uitvoering, daarna pas over voor een snelle.
  11. Als gedrag onder commando staat, hoeft dit niet meer geclickt te worden.
  12. Geef de hond de tijd en rust om na te denken.

De clickertraining is dus een hondvriendelijke manier van trainen waarmee gewenst gedrag beloond wordt, maar tevens kan ongewenst gedrag af geleerd worden, door wederom het gewenste gedrag te belonen.

Wil je meer weten over de clickertraining of leren hiermee te trainen, neem dan gerust contact met ons op of kom een kijkje nemen op onze vereniging!