Hondenvereniging ’t Klaske bestaat uit een groep mensen die op een gezellige en vooral leerzame manier met hun hond bezig zijn om deze hond alle aspecten van gehoorzaamheid bij te brengen. Het ras van de hond is niet belangrijk: van Newfoundlander tot Markiesje of een kruising van een of meer rassen, alle honden kun je een zekere mate van gehoorzaamheid bijbrengen.

Clicker-methode
Basis van de training is de Clicker-methode, een bijzonder hondvriendelijke trainingsmethode waarbij de nadruk ligt op belonen voor goed gedrag. Er wordt geen gebruik gemaakt van dwangmiddelen zoals slipkettingen of -riemen.

Groepsindeling
Afhankelijk van de leeftijd van de hond begint deze bij de Puppy-groep (8 weken tot ongeveer 6 maanden) of bij de Jonge honden groep (6 – 12 maanden). Als de hond ouder dan een jaar is, zal hij toch in de Jonge honden groep beginnen.
Bij goed doorlopen van deze trainingen gaan de honden naar de Gevorderde honden groep. De eisen hiervoor zijn behoorlijk hoog, zowel voor de hond als de baas. Maar altijd blijft het plezier voorop staan. Het is mogelijk om op ieder moment met de training te beginnen. De eerste weken zullen hond en baas individueel begeleid worden, tot er voldoende niveau bereikt is om met de groep mee te gaan.

Onderlinge wedstrijd
Hondenvereniging ’t Klaske kent geen examens of diploma’s. Wel vindt eenmaal per jaar de onderlinge wedstrijd plaats. Twee keurmeesters bekijken de combinatie baas/hond in de drie categorieën (puppy’s, jonge honden en gevorderden) en geven punten voor een aantal oefeningen. Per categorie zijn er prijzen te winnen.

Behendigheidstraining
Naast de gehoorzaamheidstraining is er ook de behendigheidstraining. Honden mogen vanaf een half jaar hieraan meedoen, met uitzondering van het springen. Dat mag pas als ze een jaar geweest zijn. De behendigheidstraining wordt gegeven door Deborah Huijzer.